Planista-hazardzista
Szanse są znane – jeśli masz tylko 1 nabój w 6-strzałowym bębnie rewolweru i zostaniesz zaproszony do gry w rosyjską ruletkę, to masz 83% szansy na wyjście z niej cało. Ale czy mimo wszystko pociągniesz za spust?
A mimo to większość planistów w naszych nowoczesnych łańcuchach dostaw codziennie pociąga za spust, nie zastanawiając się nad tym w ogóle.
Najlepsze firmy na świecie osiągają 70-75% dokładności prognozowania na poziomie pojedynczego indeksu (SKU) w czasie realizacji uzupełnienia zapasu, czyli w jego Leadtime. Zdecydowana większość firm ma znacznie mniejszą wiarygodność prognoz.
Jednak codziennie planiści w naszych łańcuchach dostaw XXI wieku uruchamiają zamówienia na uzupełnienie zapasów w oparciu o te prognozy. Planiści pociągają za spust, wiedząc doskonale, że te prognozy są błędne, a zatem jest mało prawdopodobne, abyśmy dzięki nim mieli odpowiednie zapasy. Czy to zjawisko to masowe samobójstwo?
Planista-racjonalista
Pytanie brzmi, czy mamy inny wybór? Okazuje się, że tak, mamy. Nawiasem mówiąc nie jest to nic nowego, bo od dziesięcioleci wdrażamy powszechnie rozwiązania typu „pull-flow” w wielu branżach przemysłu. Natomiast chodzi tutaj o specyficzny model operacyjny, który uruchamia uzupełnianie zapasów w oparciu o rzeczywisty popyt.
Prognozy nie są same z siebie złe. Zdecydowanie potrzebujemy prognoz i prognozowania, aby przygotować nasz model operacyjny, który będzie odpowiadał rzeczywistemu popytowi, który … na pewno będzie różnił się od tych prognoz.
Takie podejście oznacza:
- Wbudowanie elastyczności w nasz system wytwarzania, zwłaszcza poprzez mechanizmy rozdzielania, bufory zdolności produkcyjnych i bufory czasów realizacji,
- Przekazywanie jasnych sygnałów naszym planistom, aby umożliwić im podejmowanie najlepszych decyzji w ich codziennej pracy,
- Udoskonalenie naszego systemu ERP o elementy zwinności i sprawnego reagowania.
Właśnie takie rozwiązanie umożliwia metodyka DDMRP (Demand Driven Material Requirements Planning) i rozwiązania informatyczne oferowane przez Demand Driven Technologies.