Czy w prognozowaniu potrzebny jest parasol?
Prognozowanie – po co to wszystko
Podczas mojej wieloletniej pracy jako planista popytu często stwierdzałem, że wiele osób, z którymi pracuję, tak naprawdę nie rozumie, czym jest prognoza. W rzeczywistości nie potrafią rozróżnić, czym prognoza jest, a czym nie jest. Dlatego użyłem analogii, aby pomóc im lepiej zrozumieć, że prognozowanie popytu to rzemiosło zależne zarówno od sztuki, jak i od nauki.
Używam prognozowania pogody jako przykładu z życia, ponieważ ludzie zwykle mogą odnosić się do przykładów opartych na ich własnych doświadczeniach.
Moja metafora
Scenariusz:
- 5 stycznia 2021 roku masz ważne spotkanie z inwestorem.
- Spotkasz się z nim w jego biurze w starej części miasta.
- Możesz pojechać Uberem do centrum handlowego, które znajduje się w pobliżu jego biura.
- Stamtąd będziesz musiał przejść 6 przecznic, aby dostać się do samego biura.
- Więc jeśli pada deszcz (lub śnieg), musisz być przygotowany, ponieważ będziesz chodzić na zewnątrz przez co najmniej 6 przecznic.
Czy powinieneś wziąć parasol?
(Na potrzeby tej dyskusji musisz zdecydować dzisiaj.)
Analiza tego przypadku wygląda następująco:
1 – Jaka jest generalnie pogoda w styczniu?
2 – Czy często pada deszcz, czy na ogół jest słoneczna pogoda? Można spojrzeć na 30-dniową prognozę pogody, ale wiarygodność takich raportów jest dość niska.
3 – Czy dotychczasowa pogoda w tym roku jest podobna do poprzednich wzorców pogodowych, czy też w tym roku znacznie różni się od poprzednich lat (pomyśl o globalnym ociepleniu).
- Jeśli w styczniu pogoda w mieście jest generalnie kiepska, możesz spróbować przenieść spotkanie w inne miejsce lub na inną datę i godzinę, ale może to zdenerwować klienta. Poza tym potrzebujesz pieniędzy.
- Jeśli pogoda jest ogólnie dobra, możesz nie zabierać parasola. Może lekki wodoodporny płaszcz będzie działał ok i będzie wystarczający.
Więc teraz musisz zdecydować, ile jesteś skłonny zaryzykować konsekwencji związanych z zamoczeniem lub oblepieniem śniegiem.
Różne podejścia
Konserwatywne podejście polegałoby na planowaniu wzięcia parasola. Nawet jeśli tego nie potrzebujesz, ponieważ zawsze dobrze jest być przygotowanym. Nienawidzisz tego uczucia przemoczenia się, a gdy jest zimno, to od przemoczenia o krok do przeziębienia.
Umiarkowanym podejściem byłoby pominięcie parasola i zabranie wodoodpornego płaszcza i czapki. To zabezpieczenie nie jest idealne, ale jednak chroni przed opadem i jego konsekwencjami.
Jeśli zdecydujesz się na podejście ryzykowne, to nawet nie patrzysz na aktualną pogodę i nie zastanawiasz się, co się tak naprawdę wydarzy. Będzie, co będzie. Obstawiasz konkretny wynik.
Z życia z powrotem do prognozowania
To samo dotyczy prognozowania popytu w przyszłości. Pomaganie ludziom w zrozumieniu nieznanych (a czasem niepoznawalnych) czynników związanych z prognozowaniem popytu nie jest łatwe. Często sama próba poznania i zrozumienia prawideł prognozowania osłabia ich oczekiwania co do tego, jak dokładne mogą być te prognozy. Dodatkowo wtedy, gdy okazuje się, że należy wziąć pod uwagę naprawdę liczną grupę zmiennych. A jednak zrozumienie tego procesu jest bardzo ważne – szczególnie wśród członków zespołu kierowniczego firmy.
Wszystko po to, aby oczekiwania dotyczące dokładności prognozy były realistyczne.