Strasznym byłoby zmarnować pandemię.
Epidemia vs planowanie popytu
Wybuch epidemii Covid-19 zakłócił łańcuchy dostaw na całym świecie i w prawie każdej branży. Wirus spowodował znaczne zakłócenia dla szerokiej gamy produktów, od papieru toaletowego po farmaceutyki. Wirus ujawnił również ograniczenia stosowania niektórych długotrwałych praktyk w łańcuchu dostaw. Dostawa JIT i minimalne poziomy zapasów, które zostały zaprojektowane w celu zwiększenia rentowności, nagle stały się poważnymi ograniczeniami w miarę eksplozji popytu. Dobrze dopracowane procesy planowania z dnia na dzień straciły znaczenie. A teraz wszyscy zdali sobie sprawę z wpływu praktyk łańcucha dostaw, które przez wiele lat były ukrywane przed opinią publiczną.
Dla tych z nas, którzy zajmują się planowaniem popytu, warto sobie uświadomić, że ostatnie zakłócenia dają planistom życiową szansę. Nigdy wcześniej dobre planowanie nie było tak krytyczne dla realizacji planów biznesowych i zapewnienia sukcesu firmy. Wielu z nas, którzy od lat narzekali na znaczenie planowania teraz wygląda jak bohaterowie. Planiści, którzy potrafią zidentyfikować trendy i poprowadzić swoje zespoły S&OP zapewnią pracodawcom znaczną przewagę konkurencyjną. Chodzi tutaj o planowanie popytu, które prowadzi do stworzenia solidnych postaw planowania biznesowego na przyszłość.
Działania planisty popytu w obliczu kryzysu
Jako planista popytu, oto co robię, aby wykorzystać uwagę, jaką zakłócenie Covid-19 zwróciło na planowanie:
- Przeglądanie i analizowanie trendów danych z punktów sprzedaży (POS) przed i w okresie, w którym pandemia zaczęła zakłócać biznes. Muszę zrozumieć, jak rok 2020 różnił się od lat poprzednich, kiedy zacznę planować rok 2021 i lata późniejsze. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku moich 10-20 najbardziej dochodowych pozycji produktowych.
- Śledzenie niedoborów produktów w okresach gwałtownego wzrostu popytu. Muszę to wiedzieć, aby dostosować historię wysyłek. Innymi słowy, muszę wiedzieć, co mogliśmy wysłać, a nie tylko to, co faktycznie wysłaliśmy. To również mówi mi, gdzie były nasze ograniczenia dostaw w tym czasie.
- Śledzenie bieżących punktów sprzedaży i wysyłek, aby zobaczyć, kiedy obecne zawyżone trendy sprzedaży zaczynają spadać, dzięki czemu mogę dostosować moje przyszłe prognozy i uniknąć nadmiernych zakupów.
- Zachęcanie naszych zespołów sprzedażowych do sprawdzenia, co zrobili, aby zareagować na wzrosty i spadki popytu w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Co było skuteczne dla naszych klientów, a co utrudniło ich działanie? W jaki sposób jako dostawca mogliśmy lepiej wspierać nasz biznes?
- Ustalam i aktualizuję założenia na 2021 rok. Wiemy, że to na pewno nie będzie rok podobny do 2020. A więc jak to będzie wyglądać? Ponieważ nie możemy z całą pewnością poznać przyszłości, musimy sformułować i zapisać nasze założenia dotyczące przyszłej działalności operacyjnej firmy. A potem, gdy zacznie się 2021 r. musimy przeglądać te założenia co miesiąc, aby sprawdzić, czy są nadal aktualne, i dostosowywać założenia, które nie są już aktualne lub pomocne.
Szansa w kryzysie
Bieżąca pandemia dała nam wspaniałą okazję, aby zobaczyć, gdzie należy ulepszyć nasze firmy i procesy oraz co możemy zrobić, aby przygotować się na podobne wydarzenia w przyszłości. Jest to szczególnie prawdziwe w odniesieniu do planowania popytu. I chociaż następne zdarzenie może nie być spowodowane przez wirus, możemy być pewni, że wystąpią zakłócenia. Źródła zakłóceń i problemów mogą być różne. Nie wiemy, czy będzie to spowodowane pogodą, wydarzeniami politycznymi, czy innymi klęskami żywiołowymi. Ostatecznie nasze plany dotyczące tych wydarzeń mogą być pozornie nieznaczące, ale proces ich planowania może nas w końcu uratować.